neděle 8. ledna 2012

Hledáček Rigel QuickFinder

        Po několikerém boji jsem vzdal navigaci po noční obloze přes rektascenzi a deklinaci. Sice je montáž N-EQ5 vybavena těmito možnostmi, ale nepovedlo se mi to úspěšně použít. Co s tím? Jak mám nalézt hůře viditelné objekty? Rozhodl jsem se pro koupi red-dotového hledáčku.
        Byl jsem už víceméně rozhodnutý pro Telrad, který místo klasické červené tečky promítá 3 soustředné kruhy (0,5°, 2°, 4°) a tím lze orientaci ještě zlepšit (pomocí map a připraveného měřítka kruhů). V obchodě SUPRA Praha jsem byl přesvědčován, že je to na můj refraktor moc velký a těžký kolos, ať radši pořídím menší a lehčí Rigel. Tak se tedy stalo.
        Nechal jsem se přesvědčit a zakoupil Rigel QuickFinder. Promítá do výhledu pouze dva kruhy (0,5° a 2°), ale i tak je navigace oproti klasickému hledáčku pohodlnější (subjektivně hodnoceno).
        První, co mě zarazilo, byla montáž. Z nějakého neznámého důvodu jsem myslel, že Rigel umístím místo klasického hledáčku bez jakýkoliv úprav. V přiloženém příslušenství byla ve dvou kusech montáž pro uchycení buď pomocí přiložené oboustranně lepící pásky nebo pomocí šroubů, v tomto případě by se muselo ale vrtat do tubusu. Montáž pro nový hledáček jsem přilepil na tubus a nakonec se mi i líbí, že mohu využít oba hledáčky najednou.
        Co se týče samotného použití, člověk si musí najít správné místo, odkud bude skrz hledáček koukat. Umístil jsem ho mezi okulárovou šachtu a původní montáž pro hledáček, což je možná trochu nešťastné. Nejpohodlnější by bylo, kdyby si člověk stoupl za tubus a odtud viděl zmiňované promítané kruhy, nyní však musím přimáčknout hlavu někde v půlce délky dalekohledu. Zatím to tak asi nechám a kdyby to fakt nešlo, tak Rigel přesunu k druhému konci tubusu.
        Hledáček umí měnit jas kružnic, dokonce lze kružnice rozblikat, a jak jsem se sám přesvědčil, pro méně jasné objekty je to nezbytné. Inu, jsem zvědavý, kolik okem neviditelných objektů na vesmírné báni najdu :). Hledáček zatím hodnotím kladně.

1 komentář: