čtvrtek 15. září 2011

V osobním vlastnictví: dalekohled TAL-150P

        V dubnu minulého roku jsem se rozhodl ke koupi dalekohledu, vybíral jsem u velice milého a profesionálního pána, totiž pana Matouška (www.dalekohledy.cz). Po váhání, jestli refraktor nebo reflektor, jsem šáhl po ruském dalekohledu newtonovské konstrukce TAL-150P v setu s německou paralaktickou montáží N-EQ5.
        Ačkoliv se tomuto koníčku nedostává tolik času a ačkoliv jsem se dosud nenaučil poroučet větru dešti, pár zkušeností jsem nabyl a mohu říct, že dalekohled slouží dobře a poskytuje nádherný pohled do vesmíru. Pro představu: prstence Saturnu a Cassiniho dělení, mlhovina M42 v Orionu, galaxie M31 v Andromedě, Jupiterovy pásy a další nádherné scenérie.
       Samozřejmě, že větší a světelnější dalekohled vidí víc, ale co se týče TALa v jeho kategorii, jsem spokojen.
foto duben 2010 by jendall
        Následující popis je převzat z výše uvedených stránek pana Matouška.

        Zrcadlový dalekohled konstrukce Newton s průměrem hlavního parabolického zrcadla 150mm a ohniskovou vzdáleností 750mm (f/5) na montáži NEQ5. Dodává se se dvěma okuláry f=10m (zv. 75x) a f=25mm (zv.30x), barlowovou čočkou 2x (s dodanými okuláry zvětšení 150x a 60x). 2" výtah s redukcí na 1,25". Hledáček 8x50. Montáž NEQ5 je upevněna na ocelových, výškově nastavitelných trubkových nohách. Montáž má ovládače jemných pohybů v obou osách, je možné dokoupit elektrický pohon polární osy s ovládačem, eventuelně kompletní Go To. Montáž se dodává včetně polárního hledáčku. Celková hmotnost setu ca 22 kg. Výborný a stabilní dalekohled pro všeobecné pozorování oblohy.

2 komentáře:

  1. Hned bych se do toho vesmíru zakoukala. :-)

    OdpovědětVymazat
  2. Tak já teda šel tady do tohoto Nexstar 127 SLT Maksutov-Cassegrain, zrcadlo 127 mm a pecka i kdy na http://www.dalekohledy-puskohledy.cz 13 litrů.

    OdpovědětVymazat