neděle 8. ledna 2012

Strašilky Parapachymorpha zomproi

        Už to bude skoro rok, co krmím několik krků na víc. Z šesti nymf druhu Parapachymorpha zomproi, které jsem zakoupil na entomologické burze, se mi povedlo vychovat něco kolem padesátky jedinců. Nejdříve to ale vypadalo dosti žalostně.
        Strašilkám jsem se snažil vnutit do jídelníčku břečťan, což mi s grácií odmítaly, a když už vypadaly na umření, běžel jsem v noci pro ostružiník do lesa. Prvních pár týdnů to vypadalo harmonicky, dokud se jedna ze slečen, měl jsem tři páry, špatně nesvlékla a nezůstaly jí jen tři nohy. Nejspíš umřela hlady. Stejným způsobem zahynul ještě jeden sameček, to byla zatím poslední tragédie tohoto druhu.

nymfa

        Z nymf se staly imága a strašilky začly klást vajíčka. Po třech měsících po prvním objevení vajíčka vzrůstala netrpělivost, jestli se něco vyklube nebo ne. Pár týdnů se nic nedělo a mě začalo vrtat hlavou, jestli dělám všechno dobře. Vajíčka byla umístěna v krabičce od zápalek vystlané ubrouskem, aby se dala dobře pozorovat, občas byla vlhčena (to nezní moc sofistikovaně, co? :)).
        Zkusil jsem vyrobit líheň z krabičky na jídlo, na dně je nasypaný písek (tak 5cm vrstva), na tom položený tenký molitan, na kterém jsou vajíčka, a přikryté dámskou punčochou :). Molitan je tam kvůli tomu, aby z vlhkého písku nechytla vajíčka plíseň. No a pak už jen kropit a kropit. Buď to byla shoda náhod a nebo to opravdu pomohlo, nymfy se začaly líhnout jedna za druhou.
        Vajíčka už od podzimu nenechávám vylíhnout. Sbírám je a dávám do mrazáku sterilizovat (doporučený postup). Stejně se mi to trochu, co se počtu týče, vymklo z rukou :). Kdyby někdo měl zájem, mohu tento druh distribuovat.

nymfa při svleku

        Jako zdroj informací doporučuji server www.strasilky.cz.

2 komentáře:

  1. To je jako sci- fi, strašilky zaplaví celý svět. :-)) Šikula.

    OdpovědětVymazat
  2. Občas mě napadá jistá podoba s Trifidy :D

    OdpovědětVymazat